Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van michielenmarloes - WaarBenJij.nu Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van michielenmarloes - WaarBenJij.nu

Chiang Mai

12 December 2012 | Thailand, Chiang Mai

Chiang Mai

Chiang Mai is de laatste stad die we in Thailand bezoeken. In Chiang Mai hebben we een hostel aan de rivier, net buiten de stad geboekt. Perfecte locatie maar onvriendelijk (Nederlands) personeel. Ze willen zo veel mogelijk geld verdienen en bestoken je echt met de menukaart en je rekeningen. Erg irritant...

6² Pepers + 4² Knoflook

Op onze tweede dag in Chiang Mai hebben we meteen een kookcursus gedaan. Dat lekkere Thaise eten willen wij ook leren maken! Jaa, jullie kunnen straks een Thais avondje uit bij ons thuis boeken inclusief heerlijk eten, honderden foto's en duizenden verhalen! Maar goed, het koken; iets waarvoor vele groene en rode pepers nodig zijn. Na een bezoek aan de plaatselijke markt waar echt alle soorten rijst verkocht worden, die allemaal net zo veel op elkaar lijken, was het tijd om te koken. De ene na de andere peper werd platgedrukt onder een veel te groot mes. Knoflookteentjes werden gepeld en alles werd in grote wokpannen klaargemaakt. Eindelijk hadden we ons favoriete Thaise gerecht, de rode en groene curry, zelf gemaakt. En pittig dat hij was. We gingen kapot tijdens het eten...
Ons toetje, gebakken banaan, was ook echt super goed gelukt. Daar kunnen de Chinese gebakken banaantjes niet tegenop...

Olifant

Het hoogtepunt van Chiang Mai was toch wel het olifantenkamp. In het olifantenkamp worden verwaarloosde olifanten opgevangen. Blinde olifanten, olifanten die op een mijn hebben gestaan en daardoor dus een halve poot hadden en veel olifanten met breuken woonden in dit park. Breuken genezen bij olifanten helaas niet zoals bij een mens. Eens een breuk is altijd een breuk. Zo loopt een olifant met een gebroken heup nu de rest van zijn leven mank. Toen we aankwamen bij het olifantenkamp mochten we als eerste de olifanten voeren. Dit was natuurlijk super gaaf, trossen bananen, meloenen en pompoenen alles namen ze van je aan met hun slurf. Nadat de olifanten hun ontbijt hadden gehad werd het tijd om het terrein te verkennen en kennis te maken met alle andere olifanten. De olifanten hebben een erg groot terrein waar ze rond kunnen lopen. Er staan veel bomen en het belangrijkste er loopt een rivier door het park. De olifanten in het park zijn allemaal gekocht. Of beter gezegd; weggekocht van de ellende waarin ze zaten. Het olifantenkamp kan een olifant voor zo'n 2000 dollar kopen. Iets wat ze ondertussen al 34 keer gedaan hebben. In het park kunnen de olifanten genieten van hun rust. Er wordt niet meer op ze gereden, ze worden niet meer beschilderd en het belangrijkste, ze worden niet meer mishandeld. Het hoogtepunt van de dag was niet de uitgebreide vegetarische lunch buffet wat we kregen maar het wassen van de olifanten. Jaaa ja, we mochten met de olifanten in bad! Met een emmertje in de hand gingen we de rivier in. De olifanten stonden al klaar om gewassen te worden. De ene emmer na de andere werd over de olifant gegooid. En de olifant; die bleef gewoon lekker staan wetende dat hij na het wassen zichzelf weer helemaal onder de modder mag smeren. Ja, ook olifanten in het wild doen dit. Ze nemen eerst een bad om schoon te worden waarna ze zich weer vies maken met modder, dit om hun huid tegen de zon te beschermen.

Xenos

Chiang Mai is na Bangkok waarschijnlijk de meest toeristische stad van Thailand. Zo hebben ze op zaterdag en zondag een gigantische markt/braderie. De markt was zeker een kilometer lang vol souvenirs en straat artiesten. De straat artiesten waren een beetje sneu. Blinden die aan het zingen waren (niet heel mooi), kinderen met down-syndroom die dansjes deden, naar uitziende zieken die ook aan het zingen waren en als klap op de vuurpijl was er een sensueel dansende oma van een jaar of 70 die begeleid werd op een valse panfluit bespeeld door haar man. Ja, er was van alles te zien op de markt. De souvenirs waren hetzelfde als alle andere markten, gewoon het standaard Xenos/Wereldwinkel assortiment erg leuk. Op het moment drijven weer een aantal van deze souvenirs op zee op weg naar Nederland!

Kamperen

Om de toeristische excursies te vermijden hebben we voor twee dagen een scooter gehuurd om zo de omgeving van Chiang Mai te verkennen. Onze bijbel beschreef een 100km rondje door de bergen. Prima. Na een kaart gekocht te hebben en een rugzakje gevuld te hebben met een tandenborstel en onderbroeken kon de trip beginnen. Op een gloed nieuwe twee-baan, reden we de bergen in. Na zo'n 20 minuten scheuren kwamen we aan bij een tempel met een fijn uitzicht over Chiang Mai. Helaas was het er wel erg toeristisch, dus hup, snel weg hier. Op de weg naar beneden hebben we nog een bezoekje gebracht aan een waterval waarna onze tocht naar het noorden begon. Over mooie wegen reden we door verschillende plaatsen waarna het tijd werd om een verblijfplek voor die nacht te gaan zoeken. We passeerden het ene naar het andere resort. Allemaal ver boven ons budget. Er was niks 'normaals' en goedkoops te vinden. Toen we ons er maar bij neergelegd hadden dat we maar wat meer moesten betalen kwamen we plots een camping tegen. Tien tentjes stonden netjes naast elkaar, verhoogd en onder een afdakje. Iets verderop stond het toilet gebouw. Primaaa, voor een kleine acht euro mochten we hier de nacht doorbrengen.
Na een fijne nacht en een goed ontbijt was het tijd om ons rondje af te maken. Daar gingen we weer. We stapten rond 9.30 uur weer op de scooter. Man, wat is het koud met een kleine twintig graden in korte broek en t-shirt op de scooter. De eerste twee uur hebben we dan ook flink zitten vernikkelen op de scooter! Met vijftig door de schaduwstukken en vervolgens met twintig door de zonnige stukken om weer op te warmen. Haha, wat moet dat er uit hebben gezien, twee bibberende blanken op een scooter! De route was gelukkig nog steeds erg mooi. Berg op, berg af over prachtig asfalt met ontzettend mooie vergezichten. Voor het mooiste uitzicht moesten we even van de route af om via een steile weg omhoog te scooteren (scooters hier hebben 135 cc en lopen standaard veel te hard, dus geen probleem). Op de weg kwamen overal onkruid en plantjes omhoog. Uuuh, is dit wel de juiste weg? Maar ja hoor. Na tien minuten waren we boven. Er stond een heel mooi huisje waarvan je vast en zeker een heel mooi uitzicht hebt, maar helaas net als de weg was dit uitzicht ook helemaal begroeid. Er was dus niet veel meer dan tak en plant te zien. Maaaaar, geen toerist, haha.
Ondanks dat het asfalt prachtig was wilden we toch ook wel even offroad. Na deze bergbeklimming zijn we dan ook een kleine weg ingeslagen die langs een drietal kleine dorpjes ging. Volgens de kaart was het een off-road weg die je met slecht weer moet mijden. Maar schijnbaar was de weg niet al te lang terug aangepast want het was gewoon zo'n Duitse betonnen-platen-weg. Prima voor een scooter dus! De dorpjes waren erg mooi om te zien. Niet dat ze mooi waren maar zo zag je een keer de andere kant van Thailand. Arm en stoffig. Varkentje hier, kippetje daar en rondrennende kinderen met snotneuzen zonder schone kleren.

'It's the final countdown, tuutuutuuuuu, tututu tuuuu, tu tu tu tu tu tuuuuu TUUU TUUUUUUU'

Jaja, we zijn naar het heuse Muay Thai boksen geweest! Samen met 'het' Ierse stel, die we de afgelopen twee maanden al zo'n zes keer zijn tegengekomen, zijn we naar het boksen geweest. Rond negen uur gingen we het 'stadion' binnen. Nou.. en stadion. Er stond inderdaad een boksring maar de rest was het een verzameling aan goedkope tafeltjes en stoeltjes en vele cafeetjes. Het geheel zag er gezellig doch louche uit. Beetje donker, stoffig en rare kerels en ladyboys, kortom een topsfeer voor een potje boksen.
Op het programma stonden zeven wedstrijden. Drie vrouwelijke wedstrijden en vier mannelijke wedstrijden. Als eerst waren de dames aan de beurt, grote sterke dames van... 14 jaar oud... Ja, 14 jaar. Maar BAM! wat gingen ze er op! Vooral de trappen (ja, dat mag bij Muay Thai) kon je tot achter in de zaal horen kletsen. Beetje ongemakkelijk in het begin om naar te kijken, maar naar de eerste klappen en trappen went het.
Na de eerste paar wedstrijden was het tijd voor de intermezzo. Acht ietwat dikke boksers kwamen de ring in gestruikeld, werden vervolgens geblinddoekt en ja, inderdaad. Ze gingen er eens flink op los meppen! Oooh, mijn god! Wat was dat grappig om te zien! Haha, werkelijk de hele zaal lach in een deuk. Ook de aanwezige scheidsrechter (niet geblinddoekt) kreeg er van langs! Vooral het gigantisch harde mis-meppen zag er hilarisch uit! Na deze show gingen de boksers met een bak het publiek in om wat geld op te halen.

Toen de geblinddoekte klunzen het pand hadden verlaten was het tijd voor het echte werk! Nieuw Zeeland vs. Thailand! Een blanke lange slungel moest het opnemen tegen een perfect gespierde mooi getinte thai. Het zag er wat raar en onnatuurlijk uit om de blanke zien mee te doen met het traditionele thaiboksen. Hij bewoog stijfjes maar gelukkig wassie wel dubbel zo groot als de Thai. Nadat de partij net een beetje op stoom begon te raken kreeg de laffe Thai last van zijn (wij hopen) lies, watje. In ieder geval resulteerde dit wel in winst voor de Zeelander!

Einde wedstrijd, einde reisverslag! Ons volgende reisverslag zou vanuit Maleisie komen want hier vliegen we overmorgen heen!

Gegroet,

Michiel en Marloes

• 12 December 2012 - 12:35

Margriet:

Oooo, wat een mooie verhalen en foto's weer! Dat tentje had mij ook wel wat geleken! xxx Margriet

• 12 December 2012 - 12:49

Fam. Mateman:

Wat een leuk reisverslag en wat een prachtige foto's.
    Michiel met een schort voor, dat zien we niet dagelijks.

Lijkt me echt gaaf zo bij die olifanten.

Veel plezier nog bij jullie verdere reis.
    We kijken al uit naar jullie volgende reisverslag.

Groeten uit een besneeuwd Dinxperlo!

Groeten
    Familie Mateman

• 12 December 2012 - 14:32

Rees:

Tof verhaal: curry, olifanten en boksen, wat wil een mens nog meer.
    "k Gao now foto's kieken,

Duuksken
    Rees

• 12 December 2012 - 17:04

Bart:

Tof reisverslag weer M&M! Houden jullie er wel effe rekening mee dat hier SNEEUW ligt. Dus geen huilie-huilie boehoeeee over vernikkelen bij 20 graden hè... Laters!

• 16 December 2012 - 11:16

Hilde:

Dag leukerds,

Tjonge, die foto's van jullie met de olifanten zien er cool uit! :)

Xx

• 23 December 2012 - 18:22

Marian,Peter En Noor:

Wat een leuke verhalen en foto,s weer, jullie maken wat mee .......
    Fijne feestdagen en een goed begin van 2013 !!!!

Groetjes Marian,Peter en Noor