Guilin & Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van michielenmarloes - WaarBenJij.nu Guilin & Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van michielenmarloes - WaarBenJij.nu

Guilin & Hong Kong

29 September 2012 | Hong Kong, Hong Kong

Guilin

In vergelijking met de steden die we tot nu toe hadden gezien liep Guilin toch nog aardig achter. Waarschijnlijk was de overheid nog niet zo ver gekomen om ook Guiling helemaal op te knappen.
Zo was de luchthaven zwaar verouderd en stonden een aantal gebouwen echt op instorten. Dikke kans dat wanneer je over drie jaar terugkomt ook dit helemaal is opgeknapt door de regering.

De omgeving van Guilin is super mooi. Het bestaat uit ongeveer 100 tot 200 meter hoge torenkarst, een soort heuvels die loodrecht na beneden lopen. De heuvel is helemaal begroeid met, voor ons, tropische planten. Dit schijnt in de ijstijd te zijn ontstaan door het oplossen van de omliggende kalksteen in het water.. Achter de flats, aan het water, overal in en rondom Guilin vind je deze heuvels. Guilin zelf is niet heel bijzonder qua culturele bezienswaardigheden. Er staan twee pagodes, er zijn wat mooie parken en je kunt er goed fietsen. Onze eerste dag hadden we helaas veel regen en hadden we het na een uurtje rondlopen onder de paraplu wel gezien. Al die mooie (hoge) heuvels zijn niet echt te zien vanonder je paraplu. Gelukkig heeft Guilin ook een binnen attractie de 'Reed flute cave'. Deze grot met stalagmieten en stalactieten hebben de Chinezen uber kitsch gemaakt door het met alle kleuren van de regenboog te verlichten. De LED-jes knipperde overal waar je keek, net een kermis uit de oertijd. Je moet er maar opkomen...

Voor de echte mooie natuur moet je Guilin uit. Buiten de stad kun je op tweepersoons bamboe bootjes rondvaren. Hier stikt het ook echt van de heuvels. De heuvels zijn wat mysterieus omdat de toppen een beetje mistig zijn. Zelfs als de zon volop schijnt zijn de toppen nog steeds een beetje mistig. Tijdens onze rit op de bamboe boot kregen we een voorstelling van een man die vanaf zijn bamboe boot aan het vissen was. Niet gewoon met een hengel maar met 5 super mooie vogels, de Cormorant vogel. Deze vogels kunnen serieus vissen. Zodra de man de vissen in het water 'gooit' gaan ze onder water en binnen een minuut komen ze weer boven water met een vis in hun bek. Om te voorkomen dat de vogel de vis door slikt is zijn strot dicht geknoopt met een touwtje zodat de vogel de vis niet kan doorslikken. De man kan zo de vis uit de bek van de vogel halen. Het zag er wel aardig zielig uit, maar gelukkig zag de vogel er zelf ook wel goed uit en waarschijnlijk mag de vogel ook genoeg visjes wel opeten.
Een stukje verderop mochten we uit onze boot om kennis te maken met de water buffel. Ooowhjeeah! De Chinezen waren allemaal nogal bang voor de buffel, maar Marloes wou ze maar al te graag maisbladeren voeren.

Hong Kong

De vlucht naar Hong Kong verliep een beetje anders dan gepland. Mooi op tijd kwamen we weer aan op de luchthaven van Hong Kong toen opeens bleek dat onze vlucht geannuleerd was. De hele maand september vliegt China Southern airlines niet meer naar Hong Kong. Vreemd... Maar goed, daar stonden we dan voor een balie zonder een Engels sprekende grondstewardess. Onze vlucht kon omgeboekt worden naar een later tijdstip. Helemaal goed, geef ons daar dan maar een bevestiging van. Nou... dat viel niet mee en koste ongeveer nog een extra uur. Samengevat hebben we 5,5 uur staan en zitten wachten maar 's avonds zaten we gelukkig wel in het vliegtuig naar Hong Kong :-)

Hong Kong is totaal anders dan China. Op eens zijn er weer normale toiletten, wordt er niet meer geroggeld en gespuugd (het is vaak zelfs verboden) en spreken de meeste mensen Engels. Meteen de eerste dag was het raak voor Michiel, want daar stond 'ie dan; Het gebouw uit Batman the Dark Knight! Fantastisch, het gebouw was nog mooier dan in de film! Als kers op de taart mocht die Michieltje ook nog het gebouw van Batman in en stond hij eventjes op de plek waar Batman ook stond! Geniaal!
Na deze fantastische kick-off gingen we verder Hong Kong in op naar de goudvis markt. Dit is een winkelstraat waar winkel naar winkel (goud)vissen en (goud)vis-accesoires worden verkocht. Veel van de visjes worden zeer praktisch voorverpakt aangeboden in een boterhamzakje. Zo zie je complete rekken met boterhamzakjes gevuld met een beetje water en een vissie.

Hong Kong bestaat uit een heel aantal eilanden. Op een van de eilanden staat werelds 'grootste, zittende, bronzen, Boeddha in de openlucht'!!... Via een kabelbaan die voor Michiel veel te hoog was kon je naar de Boeddha. Voor de liefhebbers (Jody let op!) kon je ook nog in een gondel met een glazen vloer. Ik herhaal: glazen vloer. Marloes durfde het niet aan om hier met Michiel in te gaan en heeft maar een kaartje voor een gewone gondel gekocht. Vanaf de Boeddha gaat er een bus naar het plaatsje Tai O, een oud vissersdorpje gebouwd op palen. Het contrast met het centrum van Hong Kong was enorm. Geen hoge luxe flatgebouwen meer maar armoedige huizen op palen en mensen die rond moeten komen van hun visvangst. Overal op straat worden de vissen verkocht, levend, dood, gerookt, gebakken, gekookt, verbrand, gezout en gedroogd. Extra vreemd is dat de hemelsbrede afstand met het centrum van Hong Kong maar tien kilometer is. In tien kilometer van een arme plek naar een van de rijkste plekken op aarde.

Om ons bezoek aan Hong Kong met een knaller af te sluiten besloten we naar de beroemde lichtshow van Hong Kong te gaan. Vanaf de promenade zou er elke avond een spectaculaire lichtshow met muziek zijn waarbij de gehele skyline van Hong Kong groots in beeld zou worden gebracht. Na dertig minuten wachten was het moment dan eindelijk daar. De transistor radio werd aangeslingerd en minstens zes bouwlampen en tien laserstralen knalden over de baai van Hong Kong! Afwisselend werden de bouwlampen aan en uit gedaan en ook de mannen met de laserpointers op het dak deden goed hun best! Kortom een kleine tegenvaller.

Op de laatste dag wilden we nog een rondje Hong Kong doen, maar 'helaas' het was ontzettend warm, geen wolkje aan de lucht, dus moesten we noodgedwongen naar Hong Kong Beach om even af te koelen.

Tot blogs!

M&M

• 29 September 2012 - 15:58

Jan&karin:

Wat een prachtig verhaal weer. Noodgedwongen naar het strand omdat het te warm is. Hier is dat wel anders, herfst. Blijf genieten.

• 29 September 2012 - 15:58

Jan&karin:

• 29 September 2012 - 22:06

Marja:

Ha Michiel en Marloes, Wauw, wat leuk om jullie verslag weer te lezen. Leuke schrijfstijl, ik krijg er echt zin van aan reizen. Mooi dat jullie zo veel zien en (in ieder geval op schrift ) een positieve draai geven aan de tegenvallers. Wij kijken nu Twente - Ajax, dat is ook best spannend :)
    Reis lekker verder en tot horens, lieve groet Marja

• 01 Oktober 2012 - 09:06

Jody En Adri:

Weer een leuk verhaal met mooie belevenissen en de foto's zijn ook heel mooi.
    Nog veel plezier en hou ons op de hoogte.

• 01 Oktober 2012 - 09:06

Jody En Adri:

Weer een leuk verhaal met mooie belevenissen en de foto's zijn ook heel mooi.
    Nog veel plezier en hou ons op de hoogte.

• 08 Oktober 2012 - 10:38

Anneke :

Hahaha Marloes die een dier eten wil geven, dat bestaat toch niet ;P!! En wilde je die visjes niet meenemen? En Michien ik denk dat menigeen jaloers is op jou batman ervaring!! Wat een heerlijk verslag weer en die ontzettend mooie foto's geven een goede indruk van wat jullie allemaal zien en meemaken!

Dikke kus!

• 10 Oktober 2012 - 19:11

Resie:

Ha M en M,

Leuk en interessant om jullie reisverhalen te lezen. Bedankt voor de kaart, den hebbe wi'j gistern 9 oktober e'kregen. Hol ow goed met ow beiden, duuksken
    Rees