Maleisie Part II & Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van michielenmarloes - WaarBenJij.nu Maleisie Part II & Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van michielenmarloes - WaarBenJij.nu

Maleisie Part II & Singapore

09 Januari 2013 | Singapore, Singapore

Vuurvliegjes

We hadden tijdens onze reis al eerder eens vuurvliegjes gezien maar 'the place to be' om vuurvliegjes te spotten is Kuala Selangor. Helaas heeft Maleisië door de jaren heen veel jungle gekapt om er palmolie plantages neer te zetten waardoor er niet zo veel vuurvliegjes meer zijn. Vuurvliegjes kun je het beste bekijken wanneer het niet regent en de maan niet volop schijnt. En je raad het al. Wij kwamen aan met volle maan en op de achtergrond begon het al te onweren. Maar desondanks hebben we heel wat vuurvliegjes mogen zien. Om ze te bekijken ga je met z'n vieren in een bootje waarna je wordt rondgepeddeld. Na zo'n 15 minuten zat de tour erop en begon het te onweren en regenen, fieuw, net op tijd...

Verder is er in Kuala Selangor een berg met apen. Aangezien er verder vrij weinig te doen is moesten we hier maar eens een kijkje nemen; en inderdaad, er zaten apen op de berg. Aangezien de apen door de toeristen worden vetgemest waren ze erg tam. De bananenverkoper liet continu zien hoe tam de apen waren door ze eventjes over de kop te aaien.

KL

Nadat we vanaf Kuala Selangor de bus naar Kuala Lumpur hadden gepakt werden we opgehaald door de familie die we eerder in Maleisië hadden ontmoet (meer info zie Maleisië Part 1). Een mooie ruime kamer met eigen badkamer (met regendouche) en super groot balkon stond op ons te wachten. Zo veel luxe hadden we al even niet meer gezien. Ook de rest van het huis was groots en een tikkeltje Amerikaans. Het huis lag in een mooi mini-wijk dat bestaat uit zestien precies dezelfde huizen. Alle huizen bij elkaar betalen gezamenlijk voor beveiliging van de wijk. Zo is er maar een ingang, met slagbomen en al, waar je je moet identificeren.
Wij vonden het een beetje raar om je eigen wijk zo te beveiligen. Maar volgens Lee, de vader van de familie, was dit toch echt nodig. Volgens Lee worden er tegenwoordig kinderen ontvoerd van 'gewone' families en worden er betaalbare bedragen losgeld gevraagd. Wij denken dat de familie niet superrijk was maar zeker bovengemiddeld. Alles kon gewoon gekocht worden, zelfs een dagcrème van zo'n 100 euro.
Nadat we onze spullen in de kamer hadden gedropt en de drie kids klaar waren om te gaan reden we in een Kia Carnaval met acht man (jaa, oma ging ook mee) richting een winkelcentrum.

Na een middag rondslenteren door het winkelcentrum, gingen we door naar een verjaardag. Na een rit van een half uur en de security checkpoint van deze woonwijk te hebben gepasseerd kwamen we aan bij de verjaardag. Bij aankomst kwamen we er snel achter dat we een tikkeltje 'underdressed' waren. De verjaardag was een zogenaamde 'Super Sweet 18'. Het feest was aangekleed met monsterlijk kitcherige kerstbomen en andere foute versiering (denk aan de film Home Alone). Het was Amerikaans maar wel zo goed gedaan dat het eigenlijk best mooi was! 'The lady of the house' (Hyacint stem), had de hele dag in de keuken gestaan om een erg lekker buffet voor te bereiden. Toen de stemming er net in begon te komen, viel de jongste van de drie jongens in slaap en was het alweer tijd om naar huis te gaan.

Eenmaal thuis aangekomen werd de drankkast open getrokken. Met drie flessen drank en ijsblokjes vertrokken we naar het balkon. Omdat Thara redelijk klaar was met de drie kinderen voor de dag werd de deur op het balkon op slot gedraaid. We hebben tot en met 03.30 uur op dit prachtige balkon zitten tanken. Jaa dat kunnen de niet moslim Maleisiërs wel!

De volgende dag werden we na het ontbijt door Thara mee genomen naar haar kapper. Ondanks dat 'homo's' in het Islamitische Maleisië niet echt worden toegestaan werkten er hier een aantal. En iedereen weet; homo's kunnen goed knippen! Voordat de knipbeurt begon mochten we eerst genieten van een hoofdmassage. Liters shampoo werd er in ons haar gegoten en heerlijk in-gemasseerd. Ook werd er shampoo in onze nek en op onze schouders gesmeerd zodat deze ook even goed gemasseerd konden worden. Nadat onze haren (dertig minuten lang) waren gewassen en gemasseerd (eerlijk waar, zo schoon waren ze waarschijnlijk nog nooit geweest) was het tijd voor de knipbeurt. Dit werd erg precies en zorgvuldig gedaan en duurde ook vrij lang. Maar het resultaat mag er zijn...

Na de luxe knipbeurt stond een bezoek aan opa en oma op het programma. Voordat de familie drie jaar geleden in hun huidige huis trok woonden ze bij opa en oma. De kinderen zijn dan ook helemaal gek met opa en oma. Bij binnenkomst werd vooral oma helemaal plat geknuffeld door de 3 zonen.

's Avonds hebben we samen met de familie heerlijk op straat gegeten in het centrum van KL. Het is erg leuk om te gaan eten met locals, zij weten precies waar het eten schoon, goedkoop en natuurlijk erg lekker is. Na het eten heeft de hele familie ons naar het hotel gebracht en moest er afscheid genomen worden. De jongste zoon, Ruhan, kwam er op dat moment pas achter dat we zouden gaan. Hij kon het nog net drooghouden, haha. Thara beloofde hem dat, als hij lief zou zijn (want hij kon erg ondeugend zijn), ze in de aankomende vakanties naar Nederland zouden gaan. Met een mislukte zelf-ontspanner-poging, altijd grappig, was het afscheid compleet en zijn we ons hotel ingetrokken.

Voor de jaarwisseling hebben we in KL een vijf sterren hotel geboekt. In KL zijn de vijf sterren hotels de goedkoopste van de hele wereld, dus ja dat moesten we een keer proberen. Het hotel beschikte o.a over een pillow-menu, tv op de plee, wc met hogedrukspuit (jaaaa die ja), groot raam met een te gek uitzicht en zwembad op de 12e verdieping tot aan de rand. Bij het ontbijt was het niet toegestaan om in je korte broek aan te komen (Michiel moest na wat gemopper dus echt terug om een spijkerbroek aan te trekken).

Het oud en nieuw in KL is dat waar ze het in het Nederlandse nieuws continu over hebben 'één groot vuurwerk om 00.00 uur en verder geen enkele knal'.Nou, voor de GroenLinks-stemmers, dat is dus echt geen drol aan! Overdag is het niet erg, maar als om 00.10 uur het officiële vuurwerk is afgelopen is ook écht het feestje afgelopen. Wij waren dan ook om 00.30 uur weer terug bij ons hotel, ook geen straf. Daar komt nog bij dat 90% van de Maleisische bevolking Islamitisch is en dus géén alcohol drinkt, echte gangmakers zijn dat dan ook niet. Zaten we daar met z'n tweeën een fles wijn leeg te tetteren tussen de burka's en hoofddoeken. Kortom; laten we in Nederland alsjeblieft het vuurwerk niet afschaffen maar misschien de vuurwerk uren iets verkorten zodat je in ieder geval met een feestje het nieuwe jaar in gaat.

Wanneer je in KL een moskee wilt bezoeken is het verplicht bedekkende kleding te dragen. Dit houdt in dat je als vrouw een hoofddoek op moet en dat zowel de man als vrouw een groot gewaad moet dragen. De moskee die we bezochten was de grootste van Maleisië en zag er modern uit. Echt veel te doen valt er niet aangezien je als niet-moslim vrijwel nergens mag komen. We hadden gehoord dat je, als je een beetje interesse toont, je direct de Koran mee krijgt om je verder te verdiepen in de Islam. Koopjesjager Marloes zag dit wel zitten en had na een gesprek van tien minuten dan ook een Koran en Mohammed boekje binnengehaald. Doel bereikt! Daarna zijn we vrij snel weggegaan, de sfeer in de moskees is niet echt ontspannen. De aanwezige mensen waren erg aardig en kwamen modern over. Helaas kunnen ze zich niet altijd inhouden en proberen ze je snel te bekeren en te vertellen hoe fantastisch de Islam wel niet is. Daar moeten we in de kerk niets van hebben en dus ook in de moskees vonden we dit maar niets. Marloes begon inmiddels te koken, niet van irritatie maar door de hoofddoek.

Melaka

Aangezien Melaka in alle reisboekjes staat beschreven en op de route richting Singapore ligt moesten we ook hier maar even langs. Melaka is een erg mooi plaatsje met een mooie geschiedenis. Zo hoorde het ooit bij het Koninkrijk der Nederlanden en is er nog een 'Stadhuys' en een 'Dutch Square'. Melaka is niet echt een grote plaats; kaart schaal 1:1. De eerste dag kwamen we rond 15.00 uur aan en moesten we uitkijken dat we die dag niet al alle 'sights' hadden gezien. Gelukkig hebben we nog ergens een kaartspel op de kop kunnen tikken en hebben we de rest van de dag heerlijk rondgehangen en Chinese Monopoly gespeeld. Erg relax en gezellig.

Singapore

En toen, ja daar issie, gingen we naar Singapore. Met de bus vanuit Melaka kwamen we aan bij de grens van Singapore. We moesten lopend de grens over, Maleisië uit.Een klein stukje met de bus, bus uit en lopend Singapore in.

Het meest opmerkelijke van Singapore is wel dat het duur is, ontzettend duur! Blikje Heineken 0,3 cl in de supermarkt 4 euro, klein kamertje in hostel 40 euro, hoofdgerecht in restaurant 15 euro (ja, dat is hetzelfde als in Nederland :P, maar heel duur voor Azië). Op de foto's zie je de drie gebouwen met dat schip er op, daar hebben we ons toppunt van duurheid meegemaakt en hebben we huilend staan betalen. Om op het schip te komen, kun je een kaartje kopen van 20 euro maar je kan ook gratis naar de bar gaan op het schip en daar gewoon één drankje doen. Wij hebben gekozen voor dit laatste, voor een biertje (0,5 l) en een cocktail (0.0025 cl) betaalde we.. hou je vast.. 40 f*cking euro! We hebben huilend genoten van onze drankjes het uitzicht en uitvoerig al het kakvolk bekeken dat daar rond liep. Kerels met de kraagjes rechtop van hun roze polo-bloesje met zo'n pop er naast en natuurlijk verveeld kijken.

Het hele stuk rondom het schip heen was wel enorm mooi! Zo was er een brug gebouwd die lijkt op een 'DNA-streng' en een museum die wat weg had van een bijenkorf. Dit alles was erg mooi afgewerkt met staal, tegels en water. Klein detail, het water sloot vaak perfect aan op de tegels, geen hoogteverschil. Het ging echt in één stuk over van water naar tegel, erg mooi!
De volgende dag zijn we naar Sentosa gegaan. Een klein eiland voor de kust van Singapore. Het eiland is eigenlijk is, wederom super-duur, pretpark. Casino's, Spa's, Achtbanen, Restaurants, Outdoor en Zwembaden. Alles even mooi, en helaas ook even duur. Het enige dat wij arme sloebers konden betalen (en het geld waard vonden) was het waterpark. Het was een erg mooi en gloednieuw waterpark. En veilig, ontzettend veilig! Zonder te overdrijven stond er echt om de 25 meter een 'lifeguard' (zich te vervelen). Het tofste van het park was dat er een groot aquarium was waar je in mocht snorkelen!

Vanavond vliegen we naar Bali. Jaa, we hebben nog maar 3 landen te gaan...

Groeten M&M

• 09 Januari 2013 - 08:49

Margriet:

Wauw, nice verhaal weer! Echt leuk om met locals op stap te gaan en ook het dure Singapore lijkt me geweldig! En dan mogen jullie ook nog naar Bali, is ook echt prachtig. Veel plezier!!

xxx Margriet

• 09 Januari 2013 - 09:55

Gerbie:

De eerste overlap: Singapore en Sentosa heb ik ook bezocht, net als Bali. Geweldig om te lezen dat jullie je goed vermaken, de lokale cultuur goed meepikken en blijven reizen zo lang je kunt. Hou vol, geniet van elk moment en blijf schrijven. Al is het maar om je eigen geheugen over een decennium een geheugensteuntje te geven (en weer praat ik uit ervaring...).

• 09 Januari 2013 - 11:14

Mark:

Vette shit hoor!

• 09 Januari 2013 - 20:22

Appie En Tiny:

Ha,Michiel en Marloes

We volgen jullie vanuit Breedenbroek.
    Wat hebben jullie al veel gezien,en vast veel gehoord.
    De foto's zijn ook super mooi !!
    Vooral die twee serieuze mensen op dat bankje bij de moskee.[lachen]
    Nog veel plezier,en geniet nog de komende tijd.

groetjes

• 15 Januari 2013 - 20:32

Marja:

Wauw, steeds weer genieten die mooie reisverhalen van jullie. Leuke schrijfstijl ook. Wij googelen nu op vakantie bestemmingen, Wat denken jullie - Vietnam, ook leuk voor Max? En natuurlijk benieuwd waar jullie waar terecht zijn gekomen op Bali. By the way - vandaag vette sneeuw in NL en kleine 1000km file in de ochtendspits :) groetjes Marja