Pingyao en Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van michielenmarloes - WaarBenJij.nu Pingyao en Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van michielenmarloes - WaarBenJij.nu

Pingyao en Xi'an

13 September 2012 | China, Xi'an

Jaaa, we hebben de treinreis van Beijing naar Pingyao overleefd, maar 't scheelde niet veel...

In Pingyao stond een man met een bordje met daarop 'Michiel' geschreven op ons te wachten. Er stonden een aantal mooie auto's op de parkeerplaats en we vroegen ons af met welke zullen we naar het hostel gebracht worden. Totdat de man z'n sleutel in een riksja karrettje stopte (hahaha). Daar zaten we dan, met onze bagpacks in de vroege ochtend, meer dan 24 uur niet geslapen op weg naar ons hostel.
Het hostel was echt super mooi, onze kamer was een klein paleis. De kamer werd in beslag genomen door een groot hemelbed. Ook de badkamer was niet verkeerd, er kwam zelfs redelijk wat warm water uit de kraan!
Pingyao is een oude stad die in zijn orginele staat is gebleven ondanks dat het toch wel heel erg is ingesteld op toeristen (soort openlucht museum), maar daarom niet minder mooi. De stad wordt omringd door een oude stadsmuur en de straten zijn versierd met Chinese lantaarns.

Vanuit Pingyao hebben we nog een dagtrip gemaakt naar de Wang family courtyard, dit viel een beetje tegen. Het was er super druk met Chinese toeristen die vreselijk langzaam lopen en als maar met de neus vooraan willen staan. Wel was het erg prettig dat het hier verboden was om te spugen. Wat een luxe, even geen geroggel meer! Na de Wang family courtyard zijn we na het Zhangbi underground castle geweest. Of zoals de Chinesen op een groot billboard langs de weg hadden gezet het: 'Zhangbi underground catsle'. Hier hebben we de oude stad bezocht en zijn we in het ondergrondse kasteel geweest. Joost mag weten waarom het een kasteel genoemd wordt want het was gewoon een ondergronds gangenstesel. Hier hebben de Chinezen zich onder andere voor de Japanners verscholen.

De Chinezen blijven ook maar foto's van ons maken. Zo bizar, ze zien toch wel vaker blanken? Zeker in Pingyao waar het stikte van de Nederlandse toeristen. Op een avond toen we een ander Nederlands stel ontmoette en gezellig wat zaten te drinken werden we op een gegeven moment omringd door een stuk of vijf Chinezen die maar foto's van ons bleven maken. Een groot geflits van camera's. En toen de een klaar was met het maken van foto's kwam er wel weer een andere Chinees foto's maken.

De officiele planning was om vanuit Pingyao met de trein naar Xi'an te reizen totdat we opeens mensen over een bus hoorde praten. Deze bus zou redelijk luxe zijn en er maar zes uur over doen in plaats van ruim tien uur in een overvolle trein tegenover de kippenpoten. Binnen vijf minuten was ons treinticket omgeboekt, oleee, geen treinreis meer!
De busrit was super. Dwars door China, het uitzicht was super, de snelwegen uitgestorven en goed. Ideaal! Wat ons erg opviel is dat er overal druk gebouwd werd. Van flats tot wegen overal staan hijskranen. Daarnaast viel het ons op dat de infrastructuur goed voor elkaar is. De hoogspanningsmasten zijn nieuw, de vangrails glanzen in de zon. Kortom allemaal nieuw! Ook het landschap is vrijwel overal bewerkt. Mooie vierkante weiden en nette terrassen tegen de hellingen op.

Op elf september kwamen we aan in Xi'an. Bij het uitstappen van de bus bleek als snel dat acht mensen naar hetzelfde hostel moesten. Iedereen naar de 'TopChoice' van de Lonely Planet. Omdat we toch allemaal die kant om moesten hebben we maar een taxi gedeeld met een ander Nederlands stel. Bij aankomst in het hostel bleken de twee-persoonskamers te zijn volgeboekt (ja, we hadden wel gereserveerd). Als altenatief konden we in een een-peroonskamer met daarin een twee-persoonsbed. Als resultaat een kamer die voor 80% uit bed bestaat. Het bed is werkelijk vaccuum in de kamer geplaats.
Natuurlijk zijn wij naar het Terracotta leger geweest. Zoals bekend is het een leger van ruim 6000 van aardewerk gemaakte soldaten en daarvan is geeneen soldaat (pop) hetzelfde. Het word dan ook niet voor niets het achste wereldwonder genoemd. Alle soldaten stonden ondergronds rondom de graftombe van de eerste keizer van China. Voor verdere informatie verwijzen we jullie naar de Wikipedia. We hebben nog wel een aantal bijzondere feitjen. Zo hebben 700000 meegewerkt aan het bouwwerk en de lieve keizer van China heeft hen allemaal levend begraven (of heeft het op een andere manier niet overleefd) zodat niemand het geheim van de tombe kon verklappen. Ze zijn nog steeds bezig met het restaureren van de tombe, de tombe zelf hebben ze trouwens nog steeds niet opengemaakt uit angst voor vallen (jaja, Indiana Jones-shit!).

Xi'an zelf is een erg grote stad waarin flink gebouwd wordt. Buiten de oude stadsmuur worden torenhoge flats gebouwd. In Xi'an bevind zich een moslim wijk. Vroeger eindigde de zijderoute in Xi'an waardoor er veel moslims hierheen zijn verhuisd. Midden in de wijk staat dan ook een grote moskee die toch ook wel erg Chinees aan doet. De moslim vrouwen dragen ook hier een hoofddoek. Tijdens ons bezoek aan de moskee zagen we plots een man huilen, we keken wat verbaasd op en wat bleek, we stonden ongeveer naast een ingepakt lijk dat voor de moskee was gelegd. Het lijk zou waarschijnlijk wel ingebalsemd zijn aangezien het buiten in de hitte lag. Verder bestaat de wijk vooral uit een aantal markt straten waar mensen vlees, vruchten, noten en lekkere turkse koekjes verkopen.
De ongeveer 14 km lange stadsmuur van Xi'an leent zich erg goed voor een fietstocht. Op de muur worden fietsen verhuurd. Voor een paar euro kun je op een tandem een rondje maken. Dit hebben we dan ook gedaan.

Morgenvroeg vliegen we naar Shanghai! Michiel kijkt nu al uit naar de 430 km/h magneet trein en Marloes staat te popelen om de H&M te plunderen!

Groeten uit China!

M&M

• 13 September 2012 - 17:22

Jurgen:

Ja, eerste!!! Eindelijk. Al weer zo'n mooie lap tekst. Erg herkenbaar allemaal. Ben ook er benieuwd naar het hele stuk China waar jullie nu heen gaan, omdat wij daar niet zijn geweest.
    Groetjes uut Dinxpér.

• 13 September 2012 - 19:25

Sanne:

Hoii Marloes en Michiel!! Klinkt heel bijzonder. Vind het wel lastig om mij er een voorstelling van te maken. Veel plezier met h&m plunderen! Liefs Sanne

• 14 September 2012 - 11:56

Jorinde:

Wow, het klinkt allemaal supergaaf! Zeker met wat foto's erbij. Wat een bizarre ervaringen ook... Wat dat betreft echt een 'wereldreis'.
    Blijf posten en ga zoveel mogelijk genieten natuurlijk! Ben benieuwd naar de rest!
    groetjes Jorinde

• 14 September 2012 - 13:57

Anneke:

Hoi schatjes,

Wat een leuk verhaal weer. Ik geniet er elke keer van om jullie verhalen te lezen. Vandaag heb ik ook eens als jullie (eerdere) foto's bewonderd, aangezien ik eerder jullie verslagen op mijn telefoon gelezen heb (luxeproblemen he ;)). Wat bijzonder om te zien allemaal!! En natuurlijk om te lezen!! Ik verheug me nu alweer op het volgende appje, foto, reisverslag, facebookstatus, skypebelletje!! Heerlijk om jullie te volgen!

Veel liefs!!

• 19 September 2012 - 10:45

Ezra:

Jeetje joh...

ik las: 'mensen vlees' (in de laatste grote alinea)! Damnz... ik dacht al... die Chinezen vreten ECHT alles!

• 19 September 2012 - 12:22

Gery:

Wat een geweldig verhaal om te lezen (net als alle andere) hahaha..op de een of andere manier krijg ik geen melding van een nieuwe blog, dus zal vanaf nu elke dag gaan kijken of er wat op staat ;-)
    Jullie beleven echt van alles! Super zeg! En dan ben je zelf ook nog een lopende attractie, geweldig! :-)
    Veel plezier en geniet daar in het verre oosten! Ik geniet hier wel mee :-D
    Liefs uit Zonnig Dwingeloo