Beijing - Reisverslag uit Peking, China van michielenmarloes - WaarBenJij.nu Beijing - Reisverslag uit Peking, China van michielenmarloes - WaarBenJij.nu

Beijing

08 September 2012 | China, Peking

1 Reisverslag: Beijing

Beijing

De eerste avond in Beijing zijn we na het eten na de nachtmarkt geweest. Het was maar goed dat we na het eten gingen want de eetlust was voor een week weg na het zien van de markt. Ze verkochten er namelijk veel verschillende soorten sashlicks en niet zo maar sashliks maar sashliks met slangenvlees, rupsen, spinnen, zeesterren, zeepaardjes schorpioenen en nog veel meer dingen die je met je gezonde vestand niet zou eten. De chinezen lustten er in ieder geval well pap van, of beter gezegd rups van! Als klap op de chinese vuurpijl maakte het ook niet veel uit of de beestjes nog een beetje bewogen of niet.
Een andere bijzondere gewoonte is het roggelen en spuugen. Om de zo veel meter hoor je weer een goede diepe roggel aankomen en vervolgens hoor je 'm op de grond uiteen spletten.
De chinezen hebben naast deze vreemde gewoonten ook genoeg mooie dingen te bieden. Zo zijn we naar de Lama Tempel geweest, een bijzondere plek waar het overal heerlijk naar wierrook rook. Binnen deze tempel brengt iedereen offers aan boeda. Ze brengen dit offer door drie woerook stokjes aan te steken vervolgens drie keer te knielen. Daarna gooien ze de stokjes in een bak en gaan ze door naar de volgende boeda. Het letterlijke hoogtepunt van de tempel was een 18meter hoge boeda.

Om aan de grote wierook vraag van de tempel te voldoen was er in een straal van 200 meter van de tempel alleeen maar wierook te koop. Deze winkels kon je passeren zonder continu te worden aangesproken. Dit in tegenstelling tot de Pearl en Silk markt. Op deze markt kon je niet lopen zonder continu aan de mouw te worden getrokken om goedkoop nepmerk spul te kopen, van schoenen tot tassen en van rolex tot apple. Goedkope Hollanders dat we zijn hebben we natuurlijk flink ingeslagen. Om tot een prijs te komen was een heel gedoe. Ze beginnen met 600 en uiteindelijk kun je het meenemen voor 100 yuan (wat 'n tientje is). Ondanks dat de verkopers mega-opdringerig waren was het erg cool!

Het openbaarvervoer is er dankzij de spelen flink op vooruit gegaan. Alles staat naast de ingewikkelde chinese tekens ook in 't engels aangegeven. Dit is allemaal vlak voor de spelen, ruim 4jaar terug aangepast. De metro is altijd erg druk. Je moet jezelf soms echt na binnen wurmen om mee te kunnen. Het allerbeste vervoersmiddel is toch wel de fiets. De straten in Beijing zijn overvol en niemand lijkt een verkeersregel te kennen. Het verkeer komt je van alle kanten tegemoed. En toeteren? Dat is 't helemaal in Beijing! Het fietsen door de stad is erg leuk en goed te doen zolang je je maar niet te veel aan de nederlandse standaard houdt.

Banen zijn er ook in overvloed. Zo is plastic uit vuilnisbakken halen een serieuse busines en is acht uur per dag de wacht houden over tien parkeerplekken ook geen uitzondering.

Na de nachtmarkt, de verschillende prachtige gebouwen en de mistieke tempels komen we nu echt aan bij het hoogtepunt van Bejing. De attractie die de Chinese muur niet meer dan een drempel doet lijken, een attractie die wij nooit en te nimmer zullen vergeten namelijk.. Hello Kity Dreams! Een voortreffelijk restaurant helemaal in Hello Kitty stijl. Alles roze, overal roze Hello Kitty knuffels zelfs het eten was Hello Kitty. Hello Kitty koffie, Hello Kitty taart en Hello Kitty broccoli. Om het mierzoete gebeuren af te maken was ook de bediening poppig aangekleed in het Hello Kitty roze. Een ervaring die wij niet snel zullen vergeten, wij kunnen ons namelijk geen ander restaurant herrineren wat zo ontzettend fout was en waar we zo hard hebben zitten lachen! Verschrikkelijk wat'n tent!

(Vera M. de foto's volgen!)

We typen dit verslag vanuit de trein op weg naar Pingyao. Pingyao ligt ruim 700 kilometer ten zuiden van Bejing een treinreis van 12 uur. De slaapplekken waren allemaal al vol dus hebben we zitplaatsen. De trein is overvol overal zitten mensen, voor de deur, tussen de treinstellen en in het gangpad. Iedereen heeft ook nog 's zijn eigen maaltijd meegenomen, zo zit de man tegenover ons op het moment kippenpoten weg te kluiven, en dan niet gewoon kippenpoten maar de voet zeg maar, inclusief nagels. Kortom nog een comfortabele 10 uur te gaan! Pingyao staat op de unescolijst en word een van de hoogtepunten van china genoemd dus hopelijk is deze treinreis het waard!

Groeten uit een volle trein Marloes en Michiel!

• 08 September 2012 - 08:35

Hilde:

Oooow tjonge wat een verhaal! Ook leuke foto's! Hello Kitty!!!!!!!!!!!! haha Nice. Dat van die kippenpoot, brrr. Ik heb nog niet ontbetén, áls beelddenker draaide nog net niet mijn maag om :O Veel plezier in Pingyao!

• 08 September 2012 - 12:50

Gerben:

Die foto van het Hello Kitty restaurant laat ik mijn dochtertje maar niet zien, anders hoor ik de komende tijd alleen maar 'daar wil ik ook heen!'.

Blijf verwonderd om je heen kijken...

• 09 September 2012 - 00:24

Margriet:

Wauw, klinkt heel erg tof allemaal!

• 09 September 2012 - 10:42

R.Spijker:

Hallo Michiel en Marloes, leuk jullie reisverslagen en de foto,s. Veel plezier en groetjes ook van Marian o.t.

• 10 September 2012 - 08:18

Jurgen:

Rees, he'j een trillend vingertje?

Maar inderdaad is het een mooi epistel! Roepen op 'n stöksken, geweldig!
    Veel plezier in Pingyao en Xian!

Jurgen

• 10 September 2012 - 10:01

Ezra:

China..... het land voor vegetariërs!

• 12 September 2012 - 21:52

Jurgen:

Hé M&M,

nog naar de stembus geweest in Hankipanki? Pvda en VVD zijn de dikke winnaars. Marloes, pvdd blijft gelijk.
    Dan we'j dat