Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van michielenmarloes - WaarBenJij.nu Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van michielenmarloes - WaarBenJij.nu

Shanghai

20 September 2012 | China, Sjanghai

Reisverslag: Shanghai

Nadat we geland waren in Shanghai was het voor Michiel dan eindelijk zo ver! Michiel mocht in de 430 km/h Maglev trein! De trein brengt je in 6 minuten van het vliegveld naar het centrum van Shanghai. Dat is een afstand van 30 kilometer. De trein accelereert tot 430 km/h rijdt dit ongeveer 2 minuten en begint daarna alweer met afremmen. Het is dan ook meer een prestige ding dan dat het nu ontzettend praktisch is. Wat nog wel erg cool was is dat er twee Maglev trajecten naast elkaar liggen en je dus de andere Maglev trein tegemoet rijd(t?) en passeert... met 430 km/h, dat ziet er echt bizar uit! Zo ontzettend snel dat je langs elkaar schiet met 1 meter er tussen! De machinist zat toen dit gebeurde trouwens lekker te sms'en.
Na deze flitsende start moesten we overigens nog 30 minuten ouderwets lopen naar ons hostel. De kamers in ons hostel waren prima maar ook niet meer dan dat. De tuin was een ander verhaal en zou een luxe hotel niet misstaan. Vijver met visjes, palmboompje, bankje, wifi (erg belangrijk) en futuristische wolkenkrabbers als uitzicht, echt vet mooi!

Ondanks dat de Chinezen bijzonder aardig en behulpzaam zijn blijft het cultuurverschil groot en staan we vaak versteld van wat er om ons heen gebeurd. Zo worden er op straat schildpadden verkocht, leuk voor thuis dachten wij totdat we ze 's avonds op de menukaart zagen staan. Het zelfde lot hebben vast ook de vele konijnen en hamsters die we in de winkels zagen. Wie er wat beter vanaf komen zijn waarschijnlijk de goudvissen die in grote getalen verkocht worden want deze schijnen geluk te brengen. Wat toch wel het allermeest verkocht werd waren de omeunig grote sprinkhanen, om te eten dachten wij, maar nee hoor, met de sprinkhanen houden de Chinezen gevechten. Het werkt als volgt; op straat heb je de keus uit honderden veel te grote sprinkhanen in een veel te klein potje. De vleugels waren er afgeknipt zodat de sprinkhaan niet meer zo ver kan springen. Je zoekt een 'sterke' sprinkhaan uit, zoekt een tegenstander en de wedstrijd kan beginnen. De sprinkhanen worden samen in een potje gedaan en gaan in gevecht. De sterkste sprinkhaan wint en zijn eigenaar krijgt uiteindelijk het potje waarin het gevecht gehouden is mee naar huis. Deze schijnt na een gevecht vol met gaten te zitten en staat leuk in het Chinese interieur.

Elke zaterdag en zondag is het date dag in Shanghai. Ouders van hard werkende Chinese jonge dames en heren komen naar de markt om op zoek te gaan naar een leuke partner voor hun zoon of dochter, die door hun drukke baan geen tijd hebben om dit zelf te doen. Een soort live Lexa.nl. Het aanbod vrijgezellen is erg groot want overal waar je keek hingen 'advertenties'. In de advertenties werden lengte, leeftijd, gewicht, hobby's en werk vermeld en heel af en toe hing er ook een foto bij.

Pudong is het nieuwe gedeelte van de stad. Het is volgebouwd met de meest dikke wolkenkrabbers en andere over-de-topgebouwen, echt heel cool om te zien. De pearl tower (die met die bollen) is een van de oudere gebouwen, gebouwd in1995. Het gebouw heeft dan ook al een beetje een retro look. Sowieso in het ontwerp nogal vreemd maar dat maakt het wel extra indrukwekkend. Het gebouw ziet er namelijk helemaal niet geschikt uit om zo hoog te zijn (486 meter). Het uitzicht vanaf het hoogste punt was leuk maar niet overweldigend, het is nogal moeilijk het verschil te zien tussen 300 meter (Eifeltoren) en bijna 500 meter. 1 verdieping lager was, helaas voor Michiel, de hoogte wel merkbaar. Die maffe chinezen hadden namelijk een glazen vloer gemaakt op 400 meter hoogte. Marloes wandelde er vrolijk overheen maar Michiel had er iets meer moeite mee. Verschrikkelijk wat hoog!
Ook zijn we in de world financial tower geweest. Dit is het gebouw dat ook wel de flessenopener wordt genoemd, gewoon omdat het gebouw daar op lijkt. Op de 93ste verdieping zit een cafe waar ze precies rond zonsondergang een happy hour hebben en je voor een redelijke prijs cocktails kunt drinken en van het uitzicht kunt genieten.
Vanaf de Bund heb je een waanzinnig uitzicht op deze gebouwen. Vooral wanneer het donker is kijk je, je ogen uit. Alle bekende foto's die je van Shanghai kent zijn vanaf hier genomen.

Wij gaan nu op zoek naar een restaurantje! Tot blog!

Groeten M&M

• 20 September 2012 - 12:48

Jurgen:

Michiel,
    Gefeliciteerd met de verjaardag van je moeder!

Leuk verhaaltje wederom.

• 20 September 2012 - 12:57

Mateman:

Ha, Michiel en Marloes,

Mooi verslag, groet uit Dinxperlo.

Fam. mateman

• 20 September 2012 - 13:08

Adri:

Ha M en M,

Eindelijk kan ik zelf jullie reisverslagen lezen!
    Ik heb ze met plezier gelezen; mooie belevenissen en leuk geschreven!

Groet Brus sr.

• 20 September 2012 - 13:09

Mateman:

Michiel,

Gefeliciteerd met de verjaardag van Jody en Ome en Jan Willem!

Bedankt voor het kaartje.

Timmie en Hugo+

• 20 September 2012 - 13:37

Margriet:

Allemaal gefeliciteerd met iedereen! Superleuk verhaal weer! Klinkt echt allemaal heel tof en van de foto's word ik echt stinkend jaloers!

• 21 September 2012 - 12:03

Marjet:

Toch blij dat mijn ouders zich niet met mijn liefdesleven bemoeien hoor! haha.
    Super leuke verhalen elke keer!

• 23 September 2012 - 11:38

Anneke:

Hoi M & M,

Gefeliciteerd met iedereen en voor jou Marloes in het bijzonder!! Op een bijzondere manier vieren kan haast niet anders dan waar je nu bent! Wat een heerlijk reisverslag weer! En Michiel ik vind je een bikkel dat je over die glazen platen bent gelopen!!

Geniet geniet geniet!!

Dikke verjaardagskus!

• 23 September 2012 - 13:39

R.spijker:

Hallo Marloes en Michiel, ik vind het steeds weer leuk jullie reisverslagen te lezen.
    Marloes hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. En heel veel plezier .

• 23 September 2012 - 16:51

Fons En Ans :

Hoi Marloes
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag have fun
    goretjes Fons en Ans